آخرین تحولات لبنان

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری و تناسلی احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

عفونت‌ دستگاه ادراری و احتمال ابتلا به سرطان مثانه

دکتر شهریار امیرحسنی افزود: حدود ۹۹ درصد تومورهای مثانه در بافت پوششی این ارگان تشکیل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان به تشریح انواع تومورها پرداخت و بیان کرد: تومورهای مثانه به ۲ نوع سطحی و تهاجمی تقسیم بندی می شود.

امیرحسنی افزود: سرطان مثانه در سطحی از پوشش داخلی مثانه آغاز شده و به بافت‌های عمیق‌تر نفوذ نمی‌کند.

وی اظهار کرد: رشد آهسته، وجود خون در ادرار، درد خفیف هنگام ادرار کردن از علائم وجود این نوع سرطان در مثانه است که در بیشتر مواقع با عمل جراحی آندوکوسپی و سیستوسکوپی قابل درمان است.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: احتمال بازگشت بیماری بعد از درمان وجود دارد، بنابراین بیماران باید به طور منظم زیر نظر پزشک باشند.

دکتر امیر حسنی گفت: سرطان مثانه پیشرفته لایه‌های عمیق‌تر مثانه و در دیگر ارگان‌های مجاور گسترش می یابد.

این پزشک گفت: استفاده از سیگار و دیگر مواد دخانی احتمال ابتلا به سرطان مثانه و همچنین روند پیشرفت آن را به شدت افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: درمان سرطان پیشرفته شامل ترکیبی از جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است و در برخی موارد ممکن است از داروهای جدید مانند درمان‌های هدفمند و ایمنی‌درمانی نیز استفاده شود.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری در ادامه به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات پرداخت و بیان کرد: دفع مکرر ادرار، شروع ناگهانی اختلال نعوظ، درد لگن، نیاز به دفع ادرار فوری و وجود خون در مایع منی از جمله علائمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

امیرحسنی اضافه کرد: بیشتر مواقع پزشک معالج با دارو درمانی، سرطان پروستات را کنترل می‌کند و اگر وضعیت بیمار با دارو بهبود نیابد، پزشک اقدام به عمل جراحی می‌کند.

وی تاکیدکرد: با سونوگرافی نمی‌توان سرطان پروستات را تشخیص داد بنابراین با افزایش سن، اندازه پروستات بزرگ‌تر می‌شود.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری اضافه کرد: افزایش اندازه پروستات نقشی در ابتلا به سرطان پروستات ندارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.